KNUPS - 9-15 aastastele » Uudised

Uudised: Uus raamat: Timo Parvela "Ella - Ettevaatust lapsed!"
Uus raamat: Timo Parvela "Ella - Ettevaatust lapsed!" (21 mai 2017)


Timo Parvela

„Ella - Ettevaatust lapsed!“

(Ajakirjade Kirjastus)

 

Mina olen Ella. Ma käin ikka veel teises klassis ja meie õpetaja armastab meid. Pealagi ta sõrmed sügelevad, süda pakatab, peas tulvab, kurgus pitsitab ja kõhus koriseb. Meie kõigi meelest on õpetaja päris kehvas seisus, ehkki kooliaasta algas alles kümne minuti eest. Ma arvan, et me peame teda aitama.

Ella ja tema sõbrad on veendunud, et õpetaja on haige. Nad otsustavad ta terveks ravida. Läheb tarvis karantiini, hiidnokkloom-lendoravat, kooliinspektorit, palju haridust, indiaani peakatet, veel kooliinspektoreid, seaduseelnõud, kunstinäitust ja televisiooni võttegruppi, enne kui õpetaja toibub ja kõik on jälle endine. Või kas ikka on?

 

Usun, et paljud väikesed raamatusõbrad on rahul, sest ilmunud on uus raamat Ella-raamatute sarjast. Eesti keeles on see juba kuues Ella-raamat. Varem on ilmunud raamatud „Ella ja sõbrad 1“, „Ella ja sõbrad 2“, „Ella Lapimaal“, „Ella ja rokkstaar“ ja „Elle merereisil“. Nii nagu eelmistes raamatus, nii ka selles raamatus ootab lugejat ees paras kogus nalja ja huumorit ning lahedaid ja kaasakiskuvaid sündmusi. Ja jällegi toimetavad lugeja ees väike Ella ja tema sõbrad/klassikaaslased: Pate, Hanna, Tuukka, Tiina, Samppa, Pukari ja loomulikult ka nende veidi saamatu õpetaja, muideks, meesõpetaja.

 

Ella on selles raamatus juba teises klassis. Suvi on lõppemas ja raamatu alguses algab ka kool. Raamatu jutustajaks ongi Ella, kes kinnitab, et nende õpetaja käitub viimasel ajal pisut kummaliselt. Õpetaja kinnitab, et armastab oma õpilasi ja armastab oma tööd ja ta lausub tunnis väga kummalisi hüüdlauseid, näiteks seda, et üheskoos sammutakse vaimuvalguse poole, nii et jalad löövad tuld. Ja seda, et tema on nende õpetaja, tulgu või surm. Õpetaja kinnitab, et ta on õnnelik, kuid tema põsel veereb pisar. Ella ja tema sõbrad on mures, mis on õpetajaga lahti. Väikesed lapsed ei suuda õpetaja jutust aru saada, et õpetaja on lihtsalt õnnelik, et kool algab, et ta näeb taaskord oma õpilasi. Kuna ta kirjeldab oma õnne väga kummaliselt, siis ongi lapsed murelikud. Nemad arvavad, et õpetaja on jälle väljapressija küüsis, et ta on armunud, et teda ähvardatakse kodust välja tõsta. Tuukka tõdeb, et õpetaja on haige.

Hetk hiljem palub õpetaja lastel kirjutada luuletuse „Mis on õnn?“ Lapsed lootsid, et nad hakkavad kirjutama hoopis kirjandit „Minu suvi“, kuid ei. Õpetaja kirjutab tahvlile ka ise luuletuse „Mi on õnn?“ ja seegi on vägagi kummaline „sõnavõtt“.

Edasi oleme Ella ja sõpradega vana mahajäetud maja aianurgas, lapsed istuvad suurel kivil, mis asub üsna pargi lähedal. Ka see mahajäetud maja ja suur kivi on selles loos väga olulisel kohal. Ella arvates on see maailma parim kivi. Suveõhtutel on kivi mõnusalt soe ja talvel on sellelt tore lumehange hüpata. Lapsed arutlevad selle üle, et õpetaja on arvatavasti siiski suures hädas, kindlasti on tal mingi jube haigus. Tiina arvab, et see võib-olla isegi ohtlikum kui ostupalavik. Hanna lsab, et õpetaja ise kindlasti ei teagi, et hädas on. Tuukka arvab, et see võib olla salakaval tõbi, mis muudab inimese õnnelikuks, nii et nakatanu ei saa isegi aru, et ta haige on. Selline haigus on kindlasti jube ohtlik. Tuukka on kindel, et selliste sümptomite kohta tuleb kindlasti küsida arstilt nõu.

Seejärel näevad lapsed, et õpetaja jalutab oma koeri Koid ja Otti (jah, just sellised nimed koertel on), kes ei olnudki koerad, vaid pooleldi koiotid. Ja õpetaja ei jalutanud koeri, vaid vastupidi. Lapsed varjuvad, sest nad ei taha õpetajaga enne kohtuda, kui on selge, mis tal viga on. Äkki kuulevad lapsed pealt kummalist vestlust. Õpetajaga räägib, kuid kellega, kas koertega? Ja kas õpetaja koerad räägivad talle vastu? Lapsed märkavad siiski, et õpetaja vestleb kahe mehega, kellel on peas kollased kiivrid. Mehed kinnitavad, et suur kivi tuleb sealt kõrvaldada ja vana mahajäetud maja asemele plaanitakse ehitada kortermaja! Kuna kivi on ka õpetaja ja tema koerte lemmikpaik, siis on õpetaja sellele lammutamisele vastu. Ta tõdeb, et kivi ei tohi õhku lasta ja ta kuulutab selle looduskaitsealaks. Loomulikult ei huvita see ehitajaid, sest neile on antud teised ülesanded.

Järgmisel päeval lähevad lapsed kooliarsti vastuvõtule. Pate peaks edasi andma kõik need sümptomid, mis laste arvates õpetajat vaevavad. Pate kinnitabki, et tema kõrvus undavada sireenid, tal on paha maitse suus, kõhus valutab ja koriseb miski, jalad löövad tuld, surm on lähedal, kuid ta on väga õnnelik. Arst teeb Patest kolm pilti ja määrab ta haiglasse täiendavatele uuringutele.

Lapsed tahaksid Patet haiglasse vaatama minna, nad joonistavad endale näkku täpikesi, et äkki saavad ka nemad haiglasse. Veidi hiljem on neil päriselt täpiksed näos – tundub, et neil on tuulerõuged. Õpetaja sõidutab lapsed haiglasse oma uhiuue autoga, mida ta just vahatas ja tolmu võttis. Auto on õpetajale väga kallis, mistõttu hoiab ta seda ja sõidab sellega väga aeglaselt. Teised juhid annavad talle signaali, mis õpetajat ärritab, nii et ta peab auto kinni ja läheb ühe ärritunud autojuhi juurde, et sellega veidi rääkida. Nii peab õpetaja ristmikul väga uhke kõne, milles ta tõdeb, et maailma tuleb avastada laste kombel, avatud silmadega ja kiirustada ei tohi, et hiljem mitte kahetseda. Tuleb sõita aeglaselt. Tuleb märgata lapsi! Autojuhid plaksutavad, keegi teeb õpetajast pilti ja lõpuks sõidavad lapsed haiglasse politseieskordis.

Haiglas selgubki, et lastel on tuulerõuged. Hanna nooremal õel oli sama haigus ja see on üsna nakkav. Näib, et ka õpetaja on tuulerõuged saanud, sest ka tema näol on punased täpikesed. Õpetaja üritab küll selgitada, et see on võimatu, sest ta on tuulerõugeid juba põdenud. Ta kinnitab, et tal on kindlasti mingi kutsehaigus – tal võib olla allergia õpilaste vastu?

Järgmisel päeval õpetajal enam täppe ei ole. Kas see on imeline paranemine tuulerõugedest? Haiglas märkab õpetajat haiglaõde, kes kinnitab, et mees on talle äärmiselt tuttav! Selgub, et õpetaja on pääsenud oma pildiga päevalehte, no sellega, mis temast tehti, kui ta eelmisel päeval ristmikul sütitavat kõnet pidas. Ajalehes on lugu, mille pealkiri on „Mees, kes peatas rutu“. Õpetajast on saanud argipäeva sangar!

Lapsed on neli päeva haiglas ja siis on nad jälle terved. Kooli minnas märkavad nad, et klassis on vargad käinud. Klassis on kadunud koolipingid, seinakaardid, õpetajalaud. Klassis on maas paks kirju vaip, mis katab terve põranda. Vaiba keskel on väike padi, mille peal istub õpetaja, jalad naljakalt ristamisi. Õpetajal on seljas haiglast kaasa võetud valge kittel ja näos on jälle punased täpid. Õpetaja räägib lastele, et nende ümber on liiga palju asju. Püüelda tuleks lihtsama elu ja mõtteviisi poole. Koolis hakatakse käima nii nagu ennegi, kuid kõik üleliigne jäetakse kõrvale. Isegi õpikuid pole vaja! Edaspidi on laste ainsaks õpikuks nende oma mõistus. Isegi koolilõunat pole vaja, kui vaim on toidetud, siis pole tarvis kehale mõelda. Ülesandeid ei ole, sest elu on laste ülesanne. Vägagi põnevad ideed, kuid näiteks koolidirektorile need mõtted ei meeldi mitte sugugi.

Õpetajal on ka kodus muresid. Õpetaja naine ootab teist last ja nende praegune korter on juba praegu neile liiga väike. Neil oleks vaja suuremat korterit. Õpetaja arvab, et võiks üleliigsed asjad ära visata, siis on rohkem ruumi. Õpetaja naine arvab, et võiks hoopis õpetaja auto ära müüa, mistõttu ka õpetaja saab aru, et on vaja uut korterit. Ja võib-olla on punased täpikesed hoopis allergia koerte vastu?

Siinkohal ma oma jutustuse lõpetan, sest muidu räägin sulle kõik ära ja siis on sul igav lugeda.

Mis saab edasi? Õpetaja jätkab võitlust kivi ja mahajäetud maja eest. Õpetaja kinnitab ehitajatele, et see kivi on hiidnokkloom-lendorava pesakivi! Mis loom see veel on?

Kas õpetaja jätkab muudatustega koolis? Miks külastab kooli kooliinspektor? Kas õpetaja on abiellunud koolidirektoriga? Kas õpetaja on tõepoolest meisterõpetaja? Miks tahavad näha tema tundi kooliinspektorid välismaalt? Mis juhtub õpetaja ja lastega kunstinäitusel? Miks tahetakse teha õpetajast lugu televisiooni? Mis juhtub parlamendis, kuhu lapsed ja õpetaja lähevad? Mis juhtub suure kiviga parlamendis?

Ja veel. Mille vastu õpetaja ikkagi on allergiline? Kas kivi jäetakse alles? Kas luuakse uus liigikaitseala liigile, mida keegi ei tunne ega tea? Mis juhtub õpetaja autoga koolihoovis? Kes kolivad mahajäetud puumajja?

Küsimusi on palju, kuid sa saad kõikidele ka vastused, kui selle vahva ja humoorika raamatu lõpuni loed.

 

Marko Tiidelepp

 



« Eelmised nädalad