KNUPS - 9-15 aastastele » Noored

Noored: Uus raamat Iben Akerlie "Lars LOL"
Uus raamat Iben Akerlie "Lars LOL" (24 september 2017)


Iben Akerlie

„Lars LOL“

(Eesti Raamat)

 

Amanda ootab rõõmsa ärevusega suvevaheaja lõppu ja kooli algust. Esiteks sellepärast, et näha Adamit, kellesse ta on salaja armunud. Teiseks sellepärast, et saada tugiõpilaseks armsale esimese klassi lapsele.
Aga esimesel koolipäeval teeb Adam Amanda kogu kooli ees naerualuseks. Peale selle palub õpetaja tal olla tugiõpilaseks hoopis nende klassi uuele poisile Larsile, kellel on Downi sündroom.
Kui kõik käituvad halvasti ja kõige suurema alatusega saab hakkama Amanda ise, peab ta otsustama, mis on tema jaoks olulisem: olla populaarne kooli „ägedate ja lahedate” tüdrukute silmis või jääda iseenda vastu ausaks.

Autor Iben Akerlie (snd 1988) on näitleja ja eripedagoog. „Lars lol” on tema esikraamat. Akerlie kirjutab tänapäeva koolielu vahvast, aga ka tõsisest poolest – hoogsas ja humoorikas laadis.

Romaan võitis 2017. aastal Norra lastekirjanduse kõige olulisema auhinna, kui kümme tuhat 10–13aastast Norra koolilast valisid selle enda lemmikuks.

 

Norralanna Ibem Akerlie on kirjutanud igati vahva ja mõtlemapaneva noorteraamatu.

Raamatu peategelaseks on Amanda, kellega juhtub selles loos igasugu asju. Ta on õnnetult armunud, sest poiss ei tee temast välja, ta saab uue sõbra, kelle ta suudab reeta ja kaotada sedasi kõik oma sõbrad, ja lõpuks saab ta sõbrad tagasi.

 

Nagu paljud noorteraamatud, algab ka see esimesel koolipäeval. Amanda on terve suve unistanud oma klassivennast Adamist. Tüdruk on olnud terve suve üsna kindel, et kui ta on kogu suve kasvanud ja kui kool algab, siis lõpuks julgeb ta poisiga rääkida. Kuid, kas see ikka on nii?

Amanda on jõudnud kooli, ta on leidnud uue klassiruumi ja oma parima sõbranna Sari, kuid ta kangestub üle kogu keha, kui märkab, et Adam on temast viie meetri kaugusel. Rääkimata sellest, et suudaks poisiga minna rääkima.

Seejärel saabub klassi nende klassijuhataja Janne, kes kinnitab, et on oma õpilaste järele igatsenud. Tundub, et ka Amanda ja Sari on klassijuhataja järele igatsenud, kuid samal ajal kinnitab Amanda Sarile, et ta armastab Adamit! Sari küsib vastu, kas Amanda mõtleb seda päriselt ja lisab, et armastus on väga väekas sõna.

Samal ajal räägib Janne klassi ees, et sel aastal saab nende klass esimese klassi lastele tugiõpilasteks.

Hetk hiljem teeb Janne ettepaneku üksteist tunnetada ja taastutvuda, mis tähendab seda, et õpilased võivad istuda, kus tahavad, ja rääkida kellega soovivad. Nii liitub Amanda ja Sariga Kay. Kay on poiss, kelle isa on pärit Gambiast ja sel suvel käis Kay Aafrikas oma sugulastel külas.

Varsti oleme klassiruumist väljas, oleme koolihoovis. Sari julgustab Amandat minema Adamiga juttu rääkima, mida Amanda ka teeb. Sellest ei tule siiski mitte midagi head, sest Adam otsustab millegipärast tüdruku mullivee joaga pealaest jalatallani üle kasta. See on Amandale šokk, mis türduku lausa nutma paneb.

Ja see pole veel kõik. Amanda jääb „ette“ ka klassiõdedele Annale (tema oli kunagi Amanda parim sõbranna) ja Christinale, kes viskavad nalja selle üle, et Amanda üleni märg on. Kas see on mingi uus mood või? Amanda kinnitab lugejale, et see on viimane asi, mida tahta – jääda sihtmärgiks klassi kõige populaarsematele türdukutele. Õnneks pääseb ta suhteliselt kergelt., kuid ka see pole veel kõik.

Klassijuhataja Janne kutsub Amanda endaga vestlema. Ta kiidab tüdrukut. Amanda olevat uskumatult julge türduk. Oma vanuse kohta lausa ebatabaliselt arukas ja mõistlik. Janne teeb ettepaneku, et Amanda oleks tugiõpilaseks poisile, kes tuleb nende klassi. Poisi nimi on Lars, ta on samasugune nagu kõik teised, kuid ta vajab natuke lisaabi, et kooli õhkkonna ja kodukorraga kohaneda. Amanda ei saa esialgu aru, miks uus poiss tugiõpilast vajab. Janne lisab, et Larsil on Downi sündroom. Janne jätkab, Lars olevat täpselt samasugune nagu kõik teised, kuid tänu Downi sündroomile vajab poiss selles kaootilises maailmas toimetamisel natuke rohkem aega ja abi.

Amanda ei tea nüüd, kas nutta või naerda.

Ta räägib sellest ka kodus, kus ollakse kindlad, et Amanda saab selle ülesandega hakkama.

 

Paari päeva pärast saabubki Lars. Ta ongi veidi teistsugune. Ta toimetab vahetevahel omas maailmas, räägib iseendaga, talle meeldib Harry Potter ja võlumaailm, kuid ta on igati vahva kutt. Üsna ruttu saab Amanda Larsiga sõbraks. Tüdruk käib Larsil külas, kus saab tuttavaks ka Larsi igati laheda isaga, kes kinnitab, et Lars ei saa kergesti inimestega sõbraks, mistõttu on Amanda omamoodi väljavalitu. Üheskoos tehaks Larsi juures süüa ja üritatakse isegi võluda.

 

Ei möödu siiski palju aega, kui on selge, et Anna ja Christina plaanivad midagi Larsi vastu. Nad pildistavad Larsi (mõnikord) kummalist käitumist ja grimasse, mida ta teeb. Õige varsti selgub, et türdukud on teinud blogi, mil nimeks retardedmuch. Juba see pealkiri on inetu ja see on üsna salajane, kuid Amanda saab sellele jälile. Blogi salasõna on larslol. Blogis on fotosid Larsist igasugu situatsioonides, igal postitusel õudsed pealkirjad (loomaaiast helistatakse, nad tahavad oma ahvi tagasi, ma õppisin eile sööma, Harry Potteri väärastunud väljalase jne jne). Pehmelt öeldes ikka väga õudne käitumine, kuigi türdukute arvates on see lihtsalt üks suur nali – Lot Of Laugh (LOL)!

 

Amanda üritab panna tüdrukuid blogi sulgema, kuid asjad kukuvad välja hoopis teisiti. Ühel hetkel annab Amanda tüdrukutele pilte Larsist hoopis juurde. See lausa meeldib Amandale, sest nii teda aktsepteeritakse, nii ta on ju lahe. Kas ikka on?

Asjalood lähevad eriti hulluks siis, kui üks õpetajatest hakkab näitama kolmele klassile reisipilte, mille vahele on „sattunud“ pildid Larsist. Ühel pildil teeb ta hirmsat grimassi ja tema laubale on lisatud kiri: „LARS LOL“. Pilte on teisigi, kuid need on ju Amanda tehtud pildid ja lõpuks ilmub ekraanile kiri: „Suur tänu Amandale!“

Lars on šokeeritud, kuidas Amanda võis seda teha. Õpetajad ja kaasõpilased on šokeeritud, sest on ju Amanda alati tore tüdruk olnud. Nad ju ei aima ega tea, kuidas asjalood sedasi läksid. Nad ei tea, kes need fotod esitlusele panid.

Igal juhul on ka Amanda endast väljas, ta on kaotanud kõik sõbrad, ta on kaotanud usalduse. Ta püüab sellega harjuda, kuni otsustab, et peab tegema midagi sellist, et sõbrad tagasi võita. Tal on plaan, mille ta usladab vaid ühele inimesele ja lugejale.

Mis plaan see on? Kellele ta selle usaldab? Kuidas see plaanib välja kukub ja kas see ka toimib? Kas Lars suudab andestada? Milliseks kujuneb Amanda ja Adami suhe? Sellest kõigest saad teada, kui loed raamatu lõpuni.

Igal juhul on „Lars Lol“ igati kaasahaarav ja mõtlemapanev lugu, mida tasuks vägagi tähelepanelikult lugeda. Ja loole kaasa mõtelda.

 

Marko Tiidelepp

 

 

 



« Eelmised nädalad